Home

Prestigioasa revistă de specialitate „Aviation Week”, care face parte din grupul media american Business Week, scrie că ministerul britanic al apărării a semnat cu Eurocopter un contract în valoare de 250 milioane de lire sterline (circa 275 milioane de euro) pentru modernizarea a 33 de elicoptere Puma. Contractul se va derula în următorii 5 ani. Cea mai mare parte a lucrărilor de modernizare, precizează „Aviation Week”, se va face la fabrica Eurocopter din Braşov, care a oferit britanicilor cel mai bun raport calitate-preţ. Aceasta în pofida faptului că semnatarul contractului este filiala Eurocopter Marea Britanie – mai notează revista.

Modernizarea celor 33 de elicoptere Puma, produse de Eurocopter şi intrate în dotarea aviaţiei britanice în 1971, presupune, în principal, montarea de noi motoare tip Turbomeca Makila, de 1800 CP, o nouă avionică, inclusiv autopilot, şi echipamente de comunicaţii din ultima generaţie, plus o renovare a caroseriei. Această modernizare radicală va lungi viaţa elicopterelor cu încă cel puţin 13 ani. Primul elicopter va fi modernizat, ne informează revista americană, la Eurocopter Marignane, de lîngă Marsilia, unde se află centrul de design Puma, urmînd ca restul contractului să se execute la fabrica de la Braşov – Ghimbav, cîte 6 elicoptere pe an, pînă în 2014. „Aviation Week” nu dă şi alte detalii despre acest contract, care a creat ceva vîlvă în Marea Britanie, chiar în timpul campaniei electorale pentru europarlamentare. În acea perioadă, „The Times” scria că miniştrii cabinetului Gordon Brown, inclusiv ministrul apărării, David Milliband, erau rezervaţi în a da drumul acestui contract, datorită reacţiei opiniei publice britanice. Firesc, englezii nu vedeau cu ochi buni faptul că un contract bănos e pe cale să plece în România, în timp ce ei îşi pierd joburile. Se aveau în vedere şi alte variante. Dat fiind faptul că armata britanică avea un deficit serios de elicoptere pentru Afganistan, s-a propus iniţial adaptarea celebrelor elicoptere britanice Sea King, care ar fi urmat să fie modernizate în insulă. Dar, spuneau specialiştii, Sea King nu avea nicio şansă în condiţiile speciale din Afganistan – căldură, înălţime, aer rarefiat. Alţii au propus, în disperare de cauză, să se închirieze de la Rusia vechi elicoptere sovietice! Era evident însă că Pumele sînt cele mai potrivite pentru Afganistan, chiar dacă modernizarea lor ar salva joburi în România, şi nu în Marea Britanie.

Am încercat, ieri, fără succes, să luăm legătura cu directorul Eurocopter România. Nici directorul IAR nu a fost de găsit. Liderul sindical Arpad Şuba ne-a mărturisit că nu ştie să se fi semnat acest contract între ministerul britanic al apărării şi Eurocopter. Dar, zice Arpad Şuba, dacă e adevărat, ar fi o gură de oxigen nu doar pentru Eurocopter, unde mai lucrează 100 de oameni, dar şi pentru IAR, care ar contribui mai mult ca sigur la aceste lucrări de modernizare. E de văzut, comenta Şuba, cît din această sumă (cel puţin 50 de milioane de euro anual!) ar reveni Eurocopter Braşov pentru lucrările executate aici. Evident, echipamentele de pe Puma (motor, avionică) sînt extrem de scumpe şi vor lua „caimacul”. Oricum, dacă informaţia va fi confirmată oficial, se vor schimba niţel datele pe platforma IAR, unde oamenii sînt realmente disperaţi, avînd prea puţine opţiuni pentru viitor. De altfel, programul de restructurare al IAR, care urmează să fie aprobat de AGA în 24 iunie, presupune, între altele, disponibilizarea a circa 300 din cei 860 de angajaţi ai fabricii.

Reamintim că, în acţionariatul Eurocopter România SA, intră concernul Eurocopter, cu 51 la sută, şi IAR SA, cu 49 la sută.


Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s