Home

teaca1.jpgAfişul pe care-l vedeţi în fotografie l-am găsit lipit în vitrina unui super – mall din oraşul Watford, la 40 km de Londra. Am aflat că nu e singurul. În primul moment, am tresărit, văzîndu-l. Un afiş în limba română, tocmai în Albion? Apoi, m-am dumirit: e adresat hoţilor de portofele români, care fac, se pare, ravagii prin buzunarele clienţilor magazinelor englezeşti.

E jenant, dar e real. Singura consolare, dacă poate fi vorba de aşa ceva, e că lîngă „al nostru” e un afiş cu un mesaj identic în bulgară. Împreună, în Uniunea Europeană!
Şi, dacă tot a venit vorba de preocuparea poliţiei britanice, o să vă povestesc o întîmplare. Mă plimbam agale, cu aparatul foto de gît, prin acelaşi cochet orăşel Watford. Pe o stradă liniştită, zăresc nişte vile superbe, în binecunoscutul stil din sudul Angliei. Albe, cu bîrne negre şi olane roşii, cu peluză în faţă. Şi care nu seamănă deloc cu viloaiele de prost gust pe care şi le ridică îmbogăţiţii noştri.

Pun camera la ochi şi „trag” cîteva poze. Aproape imediat (întîmplător?) trage pe stînga (nu pe dreapta, ca la noi) un autoturism argintiu, din care coboară un vlăjgan în blugi şi tricou. Numai zîmbet, îşi scoate tacticos legitimaţia, cu insignă aurită şi poză, pe care scrie mare „London Metropolitan Police”. Mă întreabă, politicos, de ce fotografiez „această casă”. Pentru că îmi place, îi răspund, candid. Totuşi, insistă, de ce tocmai această casă. Îi spun, repede, că am pozat şi alte case drăguţe, pentru că sînt ziarist român şi vreau să scriu un reportaj. Aveţi un ID (paşaport, permis de conducere)? N-aveam la mine. Nu e nici o problemă, în Marea Britanie nu e obligatoriu (ca la noi, unde te şi amendează!) să porţi cu tine „buletinul”. În paranteză fie spus, ăştia nici nu au buletine!

Doar că, dacă le pari suspect, îţi pot cere referinţe (adresă, telefon, persoană de contact), ba chiar te pot conduce la o secţie de poliţie. Omul pare cam încurcat auzind că-s ziarist. Dar nu renunţă. Mă întreabă dacă vreau să şterg pozele cu case. Nu vreau, mă dau eu cocoş. Sînt pe stradă, într-un loc public. În România e legal să fotografiezi orice şi pe oricine dintr-un loc public. În Marea Britanie e altfel? Admite că e la fel. Şi-mi explică de ce e preocupat. În ultimul timp s-au înmulţit spargerile de locuinţe.

Hoţii îşi fac bine temele: fotografiază casa, zona, urmăresc zile-n şir obiceiurile locatarilor, cînd pleacă de-acasă, cînd se întorc. Abia apoi dau lovitura. Rîd: nu credeam că arăt ca un spărgător. Rîde şi el: cum arată un spărgător? În sfîrşit cădem la pace. Mă întreabă, aparent doar de dragul conversaţiei, unde stau, unde lucrează fiul meu, ce ziar reprezint, cînd plec din M.B., ce mi-a plăcut pe la ei – chestii d’astea banale, dar bine ţintite. Şi-o fi dat seama, presupun, că sînt un individ inofensiv, aşa că ne despărţim prieteneşte, ne dăm mîna şi ne urăm reciproc „good-luck”.

Concluzia acestor istorioare: şuţi şi spărgători români, fiţi atenţi, poliţia britanică e cu ochii pe voi!

Anunțuri

25 de gânduri despre „Dragi hoţi români!

  1. QUOTE (GigJoe @ Nov 19 2007, 02:43 AM) *
    E jenant.
    Trebuia sa il iei pe responsabilul de acolo la intrebari.

    Oare ce ne-a adus in situatia sa „beneficiem” de asa ceva nu e la fel de jenant?

  2. QUOTE (SimpluOana @ Nov 19 2007, 02:02 AM) *
    Oare ce ne-a adus in situatia sa „beneficiem” de asa ceva nu e la fel de jenant?

    Ce?
    Defapt cine….
    Tiganii !

  3. QUOTE (GigJoe @ Nov 19 2007, 03:03 AM) *
    Ce?
    Defapt cine….
    Tiganii !

    Si nu numai,dar chiar si asa sa fie,din pacate si ei tot de cetatenie romana sunt.Cred ca in momentul in care se va gasi o solutie care sa-i impiedice sa faca ce fac,nu vom mai avea parte de adevaratele umilinte de care vorbim aici.Tocmai asta vad a fi important:sa gasim o solutie ca sa nu mai aiba nimeni de ce sa ne arate cu degetul.

  4. QUOTE (SimpluOana @ Nov 19 2007, 02:02 AM) *
    Oare ce ne-a adus in situatia sa „beneficiem” de asa ceva nu e la fel de jenant?

    Nu ..de ce ?
    Eu unul i-as fi reclamat pentru discriminare ..pai ce ..numai noi furam ?
    Sa scrie si de restul. rolleyes.gif
    Dar tot e bine ca suntem cunoscuti cu ceva , daca nu putem cu altceva .
    Crezi ca Italieni se simt penibil ca sunt parinti mafiei, nu cred.

  5. QUOTE (laurent-III-rd @ Nov 19 2007, 03:11 AM) *
    Nu ..de ce ?
    Eu unul i-as fi reclamat pentru discriminare ..pai ce ..numai noi furam ?
    Sa scrie si de restul. rolleyes.gif
    Dar tot e bine ca suntem cunoscuti cu ceva , daca nu putem cu altceva .
    Crezi ca Italieni se simt penibil ca sunt parinti mafiei, nu cred.

    Treaba asta cu „sa moara si capra vecinului”mie nu-mi prea place.Ce ar fi sa nu mai furam noi,ca sa nu mai fie cazul sa se discute asa ceva.
    Si chiar cred ca italienii de bun simt nu sunt chiar madrii ce mostenirea de care vorbeai.

  6. QUOTE (laurent-III-rd @ Nov 19 2007, 03:21 AM) *
    Nu vorbim de mandrie ..e vorba ca nu ii intereseaza, sau crezi ca britanici sunt sfinti ?
    La ei nu se intampla nimic, nu se fura nu se dau spargeri ..?
    Este penibil findca ne tinem de gainari, nu ca furam.
    Stii ca in Italia si acum au loc hold-up -uri la banci ? ..ziua in amiaza mare .
    Deci ..stii ca jaful secolului sa facut in UK..?
    ..deci nu avem de ce sa ne rusinam ..poate doar findca suntem hoti prea mici..aia da.

    Pe mine,in general asa,nu ma prea intereseaza ce fac aia din stanga sau din dreapta.
    Vezi ce ne trage pe noi la fund?Mentalitatea asta:de ce sa nu fur si eu,ca doar uite ca si ala fura!
    Nu trebuie sa furam pentru ca NU TREBUIE!Pot sa fure sute in jurul meu.Eu ,daca stiu ca nu e moral, nu o voi face.Ce zici daca mentalitatea asta s-ar putea existinde la nivelul unei natiuni?

  7. QUOTE (SimpluOana @ Nov 19 2007, 02:27 AM) *
    Pe mine,in general asa,nu ma prea intereseaza ce fac aia din stanga sau din dreapta.
    Vezi ce ne trage pe noi la fund?Mentalitatea asta:de ce sa nu fur si eu,ca doar uite ca si ala fura!
    Nu trebuie sa furam pentru ca NU TREBUIE!Pot sa fure sute in jurul meu.Eu ,daca stiu ca nu e moral, nu o voi face.Ce zici daca mentalitatea asta s-ar putea existinde la nivelul unei natiuni?

    Ca e utopie si asa ceva nu se poate infaptui .
    Si vezi tu ..respect este in tot, daca furi un portofel esti penibil..daca devalizezi Banca Angliei esti apreciat ca esti inteligent . Cam asta e nuanta . Nu ca suntem hoti..ci ca suntem unii prosti, fiindca suntem gainari, de aia . smile.gif

  8. jenant? da…dar nu pentru ei ci pentru romania

    tiganii gigjoe? gresit…cei care fac asta nu mai sunt demult doar tiganii cu pasaport romanesc. ci cat se poate de „romani”. si nu e vina tiganilor, ci a romanilor ca s-au lasat tiganizati!

  9. QUOTE (Dunadan_ @ Nov 19 2007, 04:31 AM) *
    jenant? da…dar nu pentru ei ci pentru romania

    tiganii gigjoe? gresit…cei care fac asta nu mai sunt demult doar tiganii cu pasaport romanesc. ci cat se poate de „romani”. si nu e vina tiganilor, ci a romanilor ca s-au lasat tiganizati!

    Bingo!

    Punct ochit …punct nimerit !

    …dar in plin!

  10. QUOTE (GigJoe @ Nov 19 2007, 03:03 AM) *
    Ce?
    Defapt cine….
    Tiganii !

    INCORECT!

    Tiganii romani atata vreme cat au buletine de Romania, sunt cetateni romani, ba chiar au si nume romanesti, SUNT ROMANI! NU UITA ASTA NICI CAND DORMI! (pot sa adaug aici ca multi dintre ei nici macar nu arata a „ciori”, sunt blonzi si cu ochi albastri, dar in fine..)
    Daca am ajuns sa aruncam de fiecare data „moartea’n tigan” deja am ajuns in situatia in care n-am rezolvat nimic. Pe politistul din UK, Italia, Spania sau orice alta tara civilizata crezi ca-l intereseaza asa mult ca „stai dom’ne, vezi tu.. aia nu’s tocmai romani, sunt <>, de fapt tigani, o minoritate care si noua ne face pb. si nu ne caracterizeaza ca popor, blablabla…”. Atata vreme cat acel tigan are buletin de Ro, e roman ce mai tura-vura. Daca vom continua sa ne aruncam pisica peste gard (noi catre tigani si invers), imaginea Romaniei in UE nu se va imbunatati cu nimic, ba dimpotriva.

    QUOTE (laurent-III-rd @ Nov 19 2007, 04:05 AM) *
    Ca e utopie si asa ceva nu se poate infaptui .
    Si vezi tu ..respect este in tot, daca furi un portofel esti penibil..daca devalizezi Banca Angliei esti apreciat ca esti inteligent . Cam asta e nuanta . Nu ca suntem hoti..ci ca suntem unii prosti, fiindca suntem gainari, de aia . smile.gif

    Laurent no. 3, iti urez mult succes la devalizarea Bancii Netionale Britanice! wink.gif Nu uita: dupa ce ai savarsit furtul fara sa fii prins, anunta-ma si pe mine ca sa te apreciez ca un Robin Hood sau Jessy Jameson al sec. XXI. Am sa-ti fac o publicitate pe cinste, promit! In Romania vei ajunge un adevarat smenar, iti garantez. wink.gif Promit ca nu te voi turna organelor competente, bineinteles daca imi vei da si mie 15% din cat ai furat! biggrin2.gif

  11. QUOTE (SimpluOana @ Nov 19 2007, 02:15 AM) *
    Treaba asta cu „sa moara si capra vecinului”mie nu-mi prea place.Ce ar fi sa nu mai furam noi,ca sa nu mai fie cazul sa se discute asa ceva.
    Si chiar cred ca italienii de bun simt nu sunt chiar madrii ce mostenirea de care vorbeai.

    Nu vorbim de mandrie ..e vorba ca nu ii intereseaza, sau crezi ca britanici sunt sfinti ?
    La ei nu se intampla nimic, nu se fura nu se dau spargeri ..?
    Este penibil findca ne tinem de gainari, nu ca furam.
    Stii ca in Italia si acum au loc hold-up -uri la banci ? ..ziua in amiaza mare .
    Deci ..stii ca jaful secolului sa facut in UK..?
    ..deci nu avem de ce sa ne rusinam ..poate doar findca suntem hoti prea mici..aia da.

  12. Probabil fiindca in socialism ca sa supravietuiesti trebuia sa furi cite ceva,
    la noi si la bulgari mai mult poate, furtul a ramas bine inradacinat in constiinta multora. Apoi s-a trasmis chiar genetic. Si fiindca in socialism
    saracia era omniprezenta furturile erau pe masura, iar hotii mai mult gainari.Acum bintuie prin Europa tot ca gainari.

  13. QUOTE (Dunadan_ @ Nov 19 2007, 05:31 AM)
    jenant? da…dar nu pentru ei ci pentru romania

    tiganii gigjoe? gresit…cei care fac asta nu mai sunt demult doar tiganii cu pasaport romanesc. ci cat se poate de „romani”. si nu e vina tiganilor, ci a romanilor ca s-au lasat tiganizati!

    Pai da. Cand „printesa” tiganca cu satra de boraci/puradei dupa ea se urca in metrou, iar in urma lor vagonul de metro pute mai rau ca o gaura de sconcsi, nici unul din romanii de bun simt din acel vagon (ce dealtfel aproape toti romanii) n-o intreaba pe acea tiganca de apa si sapun. Mai rau, daca unul din acei puradei „bine antrenati” mai sare si la o domnisoara prezentabila sa-i smulga telefonul mobil.. cati romani intervin si cati se uita ca la circ?! Ei bine, asta e o chestie de mentalitate la romani care trebuie rezolvata IMEDIAT, cat mai e timp!!!

  14. QUOTE (ActorGrabit @ Nov 19 2007, 10:38 AM)
    Pai da. Cand „printeza” tiganca cu satra de boraci/puradei dupa ea se urca in metrou, iar in urma lor vagonul de metro pute mai rau ce la niste sconcsi, nici unul din romanii de bun simt dina cel vagon (ce dealtfel aprpape toti romanii) n-o intreaba pe acea tiganca de apa si sapun. Mai rau, daca unul din acei puradei „bine antrenati” mai sare si la o domnisoara prezentabila sa-i smulga telefonul mobil.. cati romani intervin si cati se uita ca la circ?! Ei bine, asta e o chestie de mentalitate la romani care trebuie rezolvata IMEDIAT, cat mai e timp!!!

    Corect spus Asa este. Nu iau atitudine din frica pentru ca stiu ca tiganii sant uiniti iar noi romanii nu.Noi santem adeptii principului „sa moara si capra vecinului”. Daca am sari i-am pune la punct ,asa stie ca le merge….In BRasov tiganii stau la coada si au un sat al lor „Garcini”.Cine este din Brasov stie ce spun. Exista o tendinta spre tiganizare ,daca nu ne trezim vom sta in Tigania nu in Romania

  15. QUOTE (Kahila @ Nov 19 2007, 11:49 AM)
    Corect spus Asa este. Nu iau atitudine din frica pentru ca stiu ca tiganii sant uiniti iar noi romanii nu.Noi santem adeptii principului „sa moara si capra vecinului”. Daca am sari i-am pune la punct ,asa stie ca le merge….In BRasov tiganii stau la coada si au un sat al lor „Garcini”.Cine este din Brasov stie ce spun. Exista o tendinta spre tiganizare ,daca nu ne trezim vom sta in Tigania nu in Romania

    Pai asa ajungem. Eu sunt din Cta, nu cunosc prea bine BV, dar cred ca nu este singurul caz. In Constanta exista 2 asemenea cartiere: Palas si Piata Chiliei. Cine este din CT stie ce spun. Marea pb. este ca majoritatea romanilor in loc sa ia atitudine impotriva lor (chiar si pe strada sa sara cu gura macar) prefera sa se faca mici, sa taca chitic, sa-i priveasca intimidati, ba chiar sa-i admire „ca au tupeu de jmekeri”

  16. QUOTE (Kahila @ Nov 19 2007, 10:49 AM)
    Corect spus Asa este. Nu iau atitudine din frica pentru ca stiu ca tiganii sant uiniti iar noi romanii nu.Noi santem adeptii principului „sa moara si capra vecinului”. Daca am sari i-am pune la punct ,asa stie ca le merge….In BRasov tiganii stau la coada si au un sat al lor „Garcini”.Cine este din Brasov stie ce spun. Exista o tendinta spre tiganizare ,daca nu ne trezim vom sta in Tigania nu in Romania

    dar nu numai „garciniu” e plin de tigani daca stau bine si ma gandesc, eu stau doa in sacele adica aproooooape de ei dar stiu ca si in Turches-Baiu tot in Sacele e plin de tiganisi da stiu foarte bine ce vb, pentru ca din pacate ei se urca la capat de linie in autobuz si eu cum urc din centru e mai naspa ca iti vine sas lesini da dai in hepetita pe acolo

  17. nu er discriminare nene dar noi romanii suntem vedete la capitolul furat!!! si eu trauiesc in anglia si se vine aici la furat la greu cand vad romani bag capul in pamant… rusine !!! de romanii care ne fac neamul de ras!!!

  18. N-am avem de ce sa ne rusinam atata…In plus nu ajuta cu absolut nimic.Realitatea trebuie acceptata asa cum e..Cand mergi la Harrods si vezi tigancile cu mana intinsa „Miss”..ori „Mister..”nu inseamna ca e problema mea..ci problema lor..Nu e o rusine pt. Romania ci pentru cine cerseste dar mai ales pt cine fura.Am vazut si englezi Homeless dormind si cersind pe strazi sa nu mai spun de matoli englezi(ce englezi trebuie sa se rusineze ca au atatia betivi?)..Fiecare OM trebuie tratat individual indiferent de nationalitate,culoarea pielii,rasa..nu trebuie generalizat la nivel national..ori la nivel de rasa ..romanii sunt asa si pe dincolo..tiganii sunt hoti..englezii sunt betivi..etc..aia inseamna rasism.. Alb,negru,metis,asiatic…roman,englez,tigan,polonez..rahatul ne pute la fel..
    Sunt de acord ca un procent mai mare de romani face aia..un procent mai ridicat de englezi cealalta..dar rusine-mi va fi de mine personal si nu de ceva ce nu sunt responsabil.

  19. Renuntati la folclor. Unde este Romania de azi?

    In constiintele maselor europene, cuvantul Romania este frecvent congruentul comunismului, al lui Dracula sau Ceausescu, si, eventual, aduce un ecou din sport sau cultura, insa numai pour les connaisseurs. PR-isii britanici sustin ca Romania are nevoie de o introspectie severa, din care sa rezulte o imagine reala, puternica si incitanta.

    Saptamana aceasta, cativa dintre constructorii de imagini au incercat sa defineasca brand-ul Romania in context european, oferind ponturi in resurscitarea brandului de tara sufocat fie de lipsa expertizei din Romania, fie de avalansa mediatica negativa oferita publicului britanic drept circ, pe langa painile electorale, anticipate tot mai insistent de catre partidul conservator.

    Fundatia Idei Pentru Romania a adus in cadrul Universitatii Westminster trei scriitori, toti profesori universitari, din care doi specialisti in PR si un fost reporter BBC. Vessa Golsworthy a parasit Serbia comunista in 1986 pentru a veni in Marea Britanie. A lucrat cu BBC World Service si preda la Kingston University. A publicat Inventing Ruritania si Cernobyl Strawberries. Simon Goldsworthy preda PR la Westminster University si semneaza alaturi de Trevor Morris – cel de-al treilea invitat – cartea Public Relations for the New Europe (Relatii Publice pentru noua Europa).

    Va prezentam extrase din discursurile lor pentru imaginea si imaginarea Romaniei in context European.

    Nici o imagine consistenta

    Trevor Morris: „Am intrebat cativa britanici ce stiu despre Romania. Poate veti fi surprinsi sa auziti ca primul pe lista a fost Dracula/Transilvania. Unii dintre ei nu erau siguri ca se gasesc in Romania. Cativa prieteni, mai educati, au mentionat Trilogia Balcanilor a scriitoarei Olivia Manning. Stiu, cartea nu este neaparat pe placul unor romani. Mie imi place enorm si mi-a starnit dorinta de a vizita tara. Altii si-au amintit de echipa de fotbal a Romaniei de la Cupa Mondiala din 1998, cand si-au vopsit parul. Trei imagini contradictorii, evident foarte diferite, dar nu foarte profunde.”

    In umbra umbrei sale

    Simon Goldsworthy: „Am vizitat Romania de multe ori. Prima data s-a intamplat intr-o excursie de grup din adolescenta, cand am trecut prin Romania in drum spre Uniunea Sovietica. In timp ce autobuzul nostru traversa satele pitoresti si orasele de poveste ale Transilvaniei, intrand in panorama Carpatiilor, Romania si poporul roman au fost cele care ne-au impresionat cel mai mult in aceasta excursie. Am intrebat organizatorii britanici de ce Romania nu a fost promovata mai intens in brosurile excursiei. Raspunsul lor – indreptatit cred – a invocat faptul ca nu multi s-ar fi inscris la o calatorie de acest gen, deoarece tara era foarte putin cunoscuta.”

    „Imaginea nationala este un banchet mobil”

    „Romanii trimit Universitatii Westminster un numar tot mai mare de studenti talentati, marturie, daca vreti, interesului tot mai mare al romanilor vis-a-vis de Relatiile Publice. Cand Trevor si cu mine am publicat cartea, in urma cu aproximativ o luna, am insistat ca steagul Romaniei sa apara pe coperta. Nu pot spune ca sunt un expert in subiectul Romania. Sunt multe lucruri pe care nu le cunosc. Dar a nu sti foarte multe poate deveni deseori un atu cand raspunzi provocarilor de PR. Expertii sunt, de multe ori, prea aproape de subiectul lor.

    Nu mai pot diferentia punctele slabe de punctele forte. Isi pierd perspectiva. Cele mai bune sfaturi vin, probabil, mai mult decat publicul lor tinta, dar mai putin decat expertii adevarati. Si cred ca, in cazul Romaniei, combinatia ideala ar fi ca PR-isii din afara tarii sa lucreze impreuna cu romanii, aducand astfel un grad actual de intelegere a provocarilor care privesc Romania si care o ajuta sa-i vorbeasca publicului international. Accentul pe imaginea tarii este foarte local, un memento al faptului ca, asemeni companiilor, tarile concureaza pentru atentie, iar imaginea pe care o proiecteaza este vitala in acest proces. Imaginea nationala este un banchet mobil.”

    Nivelul emotional al Romaniei ramane neexplorat

    „Daca ne uitam la felul in care tarile sunt percepute, o atentie trebuie data nivelului emotional al marcii. In cazul Romaniei, o apreciere deosebita merita acordata frumusetilor naturale ale tarii si mediului arhitectural deosebit: de la manastirile pictate ale Bucovinei, la orasele tip capsula a timpului din Transilvania si Banat, de la fauna salbatica din Delta Dunarii pana la caracterul urban unic al Bucurestiului. Aceste trasaturi ale tarii sunt mai bine cunoscute astazi in Londra si nu numai. Insa ele raman masiv neexplorate. Daca te uiti in jurul lumii, exista tendinta de a avea constructii celebre drept ambasadori nationali ai brandului de tara. Este un aspect de luat in considerare.”

    Tara are nevoie de o identitate actuala

    „Brandul de tara depinde si de cum cultura populara sau rafinata este perceputa din exterior: de la film, tv, sport, muzica, pana la istorie, arta si literatura, pana chiar si la produse locale cunoscute, si aici nu intra doar realizarile culturale rafinate, dar si ceebritatile zilei. Foarte putine tari pot marca in toate aceste domenii. Teatrele si filmele romanesti au debutat in lumea succesului, fapt care nu ar trebui ignorat. Dar Romania nu se prea poate odihni pe lauri.

    Trebuie sa intreprinda mai mult pentru a junge pe piete mai mari. Nimeni nu pune in discutie contributia istorica a Romaniei ca si insula de latinitate, de istorie, civilizatie si cultura: Ionescu, Eliade, Tzara, Brancusi… Lista continua. Dar acestia nu pot fi ambasadori in lumea de azi. Produsele romanesti trebuie sa-si faca simtita prezenta. Din pacate, sunt foarte putini romani proeminenti care se regasesc in calitatea de roman, si cu care strainii se pot identifica. Oamenilor le place sa dea o fata unei tari.”

    Privind in oglinzi straine

    „Ambasadorii brandului de tara nu trebuie neaparat sa fie romani. Trilogia Balcanilor, cartea Oliviei Manning, nu este neaparat pe gustul multor romani, dar a avut un impact semnificant asupra felului cum oamenii din afara Romaniei au perceput tara si i-a incurajat sa se intereseze mai mult. Cartea prost-informatului Bram Stocker a avut si ea impact asupra perceptiilor internationale. Ca sa dau un alt exemplu, inaintea celui de-al Doilea Razboi Mondial, conducerea tarii voastre a finantat un scriitor britanic renumit sa scrie o carte despre Romania. Ma gandeam ca poate acum Romania ar trebui sa ia incitanta decizie de a angaja o serie de scriitori straini in rezidenta.”

    Brandingul unei imagini este ca si artele martiale

    „Fenomenul de country branding are nevoie de timp pentru a se forma. Si se ridica deseori deasupra ideilor politice preconcepute de termen scurt, implicand publicul la un nivel emotional. Romania duce lipsa in prezent de materia prima necesara sa imbunatateasca imaginea internationala a tarii. Dar nu numai ca frumusetile naturale ale Romaniei si arhitectura ei sunt nepretuite, avand si o istorie bogata, dar simplul fapt ca Romania este atat de putin cunoscuta si inteleasa devine un lucru de valoare. Este oarecum asemanator cu artele martiale, cand punctul slab al unui luptator devine punctul lui forte. Personal, cred ca Romania ar trebui sa se cufunde intr-un mister bland. Este de preferat sa fii exotic decat sa fii plicticos.”

    „Felul in care o tara reactioneaza in momentul unei crize iti spune multe”

    „Relatiile Publice pot ajuta ca povestea sa fie spusa. Iar Romania are o poveste fascinanta de spus. Romanii trebuie sa produca mereu alte capitole. Orice campanie de PR, oricat de ingenuoasa, are nevoie de materie prima: produse romanesti interesante de cea mai buna calitate, oportunitati de investitii ademenitoare, destinatii romanesti de vacanta palpitante. In acelasi timp, Romania trebuie sa anihileze orice temeri ar avea oamenii vis-a-vis de tara.

    Genul acesta de publicitate evolueaza lent. Nu suporta reparatii fugitive. Merita o investitie serioasa, pe termen lung, deoarece va da putere tarii sa treaca peste capetele criticilor si sa ajunga la publicul international. Poate functiona ca si o rezerva de bani pentru zile negre. Daca si cand Romania se va lovi de o criza – fiecare tara trece prin asta din cand in cand – poate amortiza impactul. Pana la urma, felul in care o tara reactioneaza in fata unei crize iti spune multe despre aceasta. O criza administrata inteligent poate creste profilul tarii, in timp ce o criza administrata gresit il poate deteriora.”

    Rationament vs. Emotivitate

    „Fata de marca bazata pe nivelul emotional, conceptul de reputatie nationala poate parea mult mai rational. Este vorba de ceea ce faci, ceea ce spui si ceea ce zic altii despre tine. Acest aspect implica felul in care tarile se promoveaza, explica si justifica actiunile sale economice. Teoretic, acestea sunt bazele care determina raspunsurile guvernelor, organizatiilor internationale si a mediilor de afaceri, inclusiv ale investitorilor straini, si cer, la randul lor, o relatie indelungata si hotarata de construire a relatiilor publice. In practica, procesele de construire a marcii de tara si a reputatiei nationale nu sunt atat de clare, pentru ca nimeni nu este pur rational. Raspunsul emotional descris anterior ii afecteaza pe toti. Iar guvernele trebuie sa ia mereu in considerare opinia publica internationala careia i se adreseaza, iar afaceristii trebuie sa tina cont de raspunsul actionarilor.

    Multe din sarcinile cheie trebuie indeplinite de romani, si nimeni nu pune la indoiala ingenuozitatea poporului. Expertiza externa de influenta poate aduce o contributie substantiala daca lucreaza cot la cot cu talentele Romaniei. Este cel mai bun resort pentru o analiza la rece si detasata. In plus, poate lua in calcul cu mai multa usurinta publicul si media externa, deoarece le cunoaste mult mai bine. Poate contribui si cu experienta pietelor mai vechi de PR. Aceasta optiune este mai usor de acceptat decat reinventarea rotii.”

    Ce stii despre Romania cand nu stii nimic despre Romania?

    Dracula este una dintre cele mai puternice marci din industria diverismentului. Daca nu puteti sa o anihilati, atunci folositi-o, dar in termenii impusi de voi.

    Vessa Goldsworthy Imaginarea Romaniei este specialitatea Vessei Goldsworthy de peste 20 de ani. In momentele in care dictatura lui Ceausescu lua sfarsit, lucra pentru BBC. Se intampla sa se afle in Serbia, tara ei de origine.

    „Am luat primul tren din statia Dunarea din Belgrad. Un tren aproape gol, supraincalzit, care mergea in est, inspre Timisoara. Cei cativa pasageri au coborat in Banatul sarbesc. Doar jurnalistii mai mergeau in Romania in acel moment. Atunci am realizat ca, in ciuda faptului ca am trait mult timp la 200 de kilometri de Romania, nu stiam nimic despre aceasta tara. Am descoperit-o in aceasta calatorie si m-am indragostit de ea. Iar cei care iubeau Romania in 1989 o vor iubi mereu, pentru ca atunci am trait iadul pe pamant.

    De asemenea, mi-am dat seama ca mergeam in Romania cu doua carti englezesti. Este interesat faptul ca in Balcani stiam atat de putin si scriam atat de putin unii despre altii, incat foloseam carti englezesti sa ne cunoastem. Poezia romana a fost tradusa in sarba. Insa daca doreai sa aflii mai mult despre starea de fapt, trebuia sa studiezi tara in detaliu. Ruritania este una din tarile inventate de Anthony Hope in anii 1980, cand era dificil sa separi o tara balcanica de cealalta.

    Am devenit fascinata de aceste tari inventate din Balcani. De aceea mi-am si numit cartea Inventand Ruritania. Deci nu studiam istorie, ci tari imaginate. Si am inceput sa le folosesc in a gandi urmatoarea problema: ce stii despre Balcani cand nu stii nimic despre Balcani? Prin analogie, ce stii despre Romania cand nu stii nimic despre Romania?”

    Nevoia de negare a balcanitatii

    „Deseori, in cartile englezesti, Romania este definita ca fiind cea mai putin cunoscuta dintre tarile balcanice. Dar Romania nu se considera a fi tara balcanica. Si pe buna dreptate intr-o oarecare masura. Deseori fac trimiterea la un articol al Elenei Zamfirescu – fosta delegata a Ministerului de Externe in timpul razboaielor din fosta Iugoslavie – articol numit Zborul din Balcani, unde argumenta faptul ca Romania este o tara central-europeana, sau chiar vestica datorita limbii de origine latina si a influentelor latine. Asadar, avem geografie si harti mentale. De ce anume apartine Romania din punct de vedere cultural, din punct de vedere al identitatii ei? Daca simtiti nevoia sa va negati balcanitatea, atunci probabil ca sunteti balcani ipso factum, din moment ce Anglia nu are nevoia aceasta.”

    Ultimul salas vampiric

    „Am scris si am tinut multe cursuri despre Dracula. Nu poti vorbi despre imaginea Romaniei fara a-l mentiona pe Dracula. Cred ca este o resursa pe care Romania trebuie s-o exploateze. Dracula este una dintre cele mai puternice marci din industria divertismentului, o marca extrem de valoroasa. Daca nu puteti sa o anihilati, atunci folositi-o. Dar in termenii impusi de voi. Asta nu inseamna sa schimbati o tara pentru a se mula pe identitatea acestei marci. Insa, daca oamenii vor veni sa vada Romania, sa vada castelul Bran, vor fi surprinsi sa desopere unul dintre cele mai frumoase castele.

    Trebuie sa tineti cont ca exista o oarecare ambivalenta legata de crearea mitului Dracula. Primii vampiri din literatura britanica au fost din Serbia, in anii 1850. Alti vampiri din literatura britanica au fost austrieci. Vampirii au emigrat tot mai la est. Pe masura ce Europa era explorata, Romania, aflata la marginea Europei, a devenit ultimul salas vampiric. Asadar, Bram Stocker a ales granita continentului, creand cea mai puternica marca, fara a fi pus macar piciorul in Balcani.”

    Locul fizic nu are nici o importanta

    „Transilvania apare ca un loc ireal. Pe cand lucram la Inventand Ruritania, cei de la departamenul de marketing de la Yale University Press m-au rugat insistent sa intitulez cartea Inventand Transilvania. Le-am spus ca nu puteam sa fac asta, deoarece Transilvania era un loc real. S-au blocat. In incapere era un grup de oameni, majoritatea americani, care, pana in acel moment, nu au stiut ca Transilvania exista. Intr-un fel, nu are nici o importanta. Este un loc real, dar asta nu are nici o semnificatie. Imi place sa fotografiez Romania si apoi sa arat oamenilor fotografiile si sa-i provoc: Ia ghiceste tara!”

    Zagreb, capitala Romaniei

    „Una din bucuriile de a imagina Romania este faptul ca o poti descoperi si redescoperi la infinit. Ce am spus despre Transilvania se aplica pentru intreaga Romanie. In imaginatia internationala, este aproape cameleonica. Nimeni nu stie de fapt cum arata. Poate fi orice. A fost folosita ca si Kazahstan in filmul Borat, sau ca si statul american Virginia in productia hollywood-iana Cold Mountain. Pe de alta parte, cand BBC a filmat filmul Trilogia Balcanica, dupa romanele Oliviei Manning, intamplandu-se in timpul regimului Ceausescu, au folosit Zagreb, capitala Croatiei, drept Bucuresti. BBC si-a imaginat ca oricare orasel provincial austro-ungar neobisnuit s-ar potrivi. N-am vazut nimic mai ridicol, pana la pelicula Casino Royale, care ar fi trebuit sa se desfasoare in Muntenegru, dar a fost filmata in Republica Ceha.”

    Exoticii de la usa Europei

    „Romania este etern reinventata, re-imaginata, fiind mereu considerata a fi in dosul spatelui, orice ar fi insemnand aceasta expresie. Am gasit un citat care spunea: „Din cauza pozitiei geografice obscure a tarii in dosul spatelui Europei, evenimentele din Romania, indiferent cat de grave ar fi fost, au continut o calitate oarecare de show pentru vestici.” Cred ca ar trebui sa faceti o virtute din aceasta calitate. Puteti folosi mereu motto-ul ‚Descopera Romania”, indiferent de cat de frecvent oamenii o vad si o redescopera sau o re-imagineaza. Este o tara exotica, dar care este foarte accesibila europenilor, ceea ce reprezinta o invitatie care poate fi reinnoita mereu, deoarece Romania reuseste sa ramana necunoscuta. Nu-mi dau seama de ce.”

    Turism vs. politica

    „Pentru turism, in era globalizarii, marketing-ul diferentei si a specificitatii etnice reprezinta o valoare imensa. Atunci cand faci branding unei natiuni, pentru ca nu este o corporatie, exista intotdeauna un set de interese concurente. De exemplu, ceea ce este benefic turismului – diferenta exotica – nu se potriveste politicienilor, fiindca politicienii vor sa arate ca Romania este la fel ca si oricare alta tara europeana. Aceasta tensiune poate reprezenta o provocare.”

    Renuntati la folclor. Unde este Romania de azi?

    Independent de evenimentul organizat de Idei pentru Romania, Toby Moore – specialist in Relatii Publice al Monument PR – si-a exprimat parerea vis-a-vis de petrecerea organizata de Ambasada Romaniei de la Londra cu ocazia zilei de 1 Decembrie.

    „Noi nu avem costume folclorice nationale. Cred ca trebuie tinut cont si de publicul caruia te adresezi. A invitat oameni de afaceri, diplomati si pe toti cei care „trebuia” sa-i invite, la Clubul Regal al Automobilelor, pentru o seara folclorica. Eu as fi vrut sa vad Ambasada Romaniei. Imaginea unui asemenea spectacol reda o tara inapoiata, careia ii lipseste prospetimea si actualitatea. Ce spune folclorul despre Romania de azi? Cum o reprezinta? Cred ca ar fi trebuit sa organizeze ceva mult mai curajos. Mi-ar fi placut sa asist la un concert rock romanesc. Muzica este moneda tineretului si trece peste orice bariere. Chiar si un spectacol extrem ar fi fost mai apreciat. Oamenii s-ar fi minunat si si-ar fi amintit. As renunta la oricare alta initiativa folclorica. Au aratat-o indeajuns. Promovati Romania de azi. Si implicati tineretul din Diaspora.”

    Epilog

    Weekend-ul trecut, un tanar australian, student in Londra, recunostea ca nu poate localiza Romania pe harta mondiala. Catorva studenti de la Oxford, cuvantul le suna cunoscut, localizandu-l in Europa, si aprinzandu-li-se beculetul la zurgalaii cuvantului Transilvania, scris cu Y in ignoranta lor acceptabila.

    Imaginea Romaniei a depasit km 0, dar in marsarier. Mass-media britanice (si internationale) apasa, in general dar nu in totalitate, pedala de minus, pentru ca ‚good news is not news’ – vestea buna nu este o stire. Pana nu demult, autoritatile romane nu au intrat in cursa, mereu prezenta, pentru o imagine echilibrata a tarii pe care, teoretic, o slujesc. Rar, se ridica o naframa in varf de bat’ de la standuri, sau o amenintare soptita per mandat prezidential. Ele sunt insa departe de a apara sau reprezenta romanul din diaspora care, deseori, merge la serviciu cu ochii in pamant, in timp ce vecinul de metrou citeste in ziare, scrise de extrem-Dreptaci, despre infractorii romani care au umplut paharul imigrarii britanice.

  20. Pingback: Care-ai furat bolovanul? « Blogul lui Teacă

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s